Det kanskje aller beste med Football Manager sammenlignet med andre fotballspill er det utvalget spillet har hva gjelder ligaer. Her finner du alt fra Premier League til norsk 2. divisjon og merkelige ligaer i Asia som du aldri har hørt om. Det som er gøy å prøve seg på her er noe som heter “The Journeyman Challenge”. Denne utfordringen går ut på å starte uten noen form for kvalifikasjoner, altså ferdigheter og trenerlisenser, for deretter å ta over det første laget som ansetter deg. Det er mest sannsynlig et skikkelig dårlig lag og en ordentlig utfordring. Det er viktig at du dog får en god start, for hele poenget med denne saven er å vinne den kontinentale turneringen på alle kontinentene. Det vil si, det vi kaller Champions League her i Europa. Reiser du til Sør Amerika må du for eksempel vinne Copa Libertadores.

En lang reise

Den morsomste delen av oppgaven er nok der folk flest faller av. Dette handler nemlig om å faktisk bygge opp et lag helt fra grunnen, mest sannsynlig uten noen penger. Du må sakte men sikkert bygge et lag som kan vinne, slik at du selv kan heve ditt rykte. Du må jo tross alt videre fra kontinentet, uansett hvor mye du skulle klare å styrke din klubb. Her gjelder det virkelig å være erfaren innen Football Manager for å lykkes. Det er nemlig ikke bare enkelt å lede et lag hvor ingen av spillerne er heltid for eksempel. Eller hva med å lede et lag i en Asiatisk liga der du faktisk ikke kjenner til et eneste navn og laget ditt ikke har speidere? Utfordringene kommer bare på rekke og rad, men det er da tross alt en grunn til at du tok denne utfordringen. En dag kan du se tilbake på alle trofeene du vant, og da spesielt innen de kontinentale turneringene.

Slik vinner du mer

Det hele handler om å konstant forbedre laget. Det er kanskje enkelt å si mener du, men det er grunnlaget for suksess. Hver gang du skal kjøpe en spiller, så sørg da grundig for at denne spilleren faktisk styrker troppen din. For mange velger å bare hente inn på måfå, og det lenge før speideren har bestemt seg for hvor god spilleren er. Husk derimot på dette; en god spiller i form av statistikker presterer nødvendigvis ikke best. Det handler også om å ha evnen til å prestere, og her vil du legge merke til at enkelte spillere gjør en mye bedre jobb enn andre. Da er det opp til deg å få på plass disse i startelleveren når de er i form. Det er med andre ord mye å tenke på, men du kan klare det!