Cupen er det viktigste trofeet foruten seriegullet her til lands. Det er som FA-cupen og El Classico på en gang. Det er ikke bare finalen som er spektakulær, men veien dit som for mange lag betyr tyvetalls baklengsmål og økt vaffelsalg. Men i cupen er fotballen alltid rund!

Cupen hadde et svært dårlig år i 2020 da den ble avlyst grunnet koronapandemi. Men i år er den tilbake og vi kan ikke vente på at den skal avgjøres. For første gang går cupen over to sesonger, og blir en finale av dimensjoner.

En gang var det et lag fra førstedivisjon som gikk hele veien alene uten at noen andre kunne forutsette det. Hødd klarte det ingen andre hadde klart, det å gå hele veien til finalen og vinne. Kan noen andre lag få inspirasjon til å trene litt ekstra så kan denne historien hjelpe.

Hødds unge og fremadstormende

Hødd var i 2012 en klubb i 1.divisjon og hadde hatt en heller elendig sesong. De hadde ikke innført noe crm system som hjalp dem med å lykkes med innkjøp og salg av billetter. De havnet en plass over direkte nedrykk, med 2 mål bedre målforskjell enn Tromsdalen.

Nok om serien, Hødd hadde fokus på cupen dette året. Men det gikk ikke særlig bra her heller. De hanglet seg videre i hver eneste runde, ofte med et uavgjort resultat som endte i straffespark-konkurranse.

Vel, videre gikk de og det hadde ingenting med at de hadde orden i sakene. Men Hødd hadde noe som er utenfor alle beregnelige faktorer. De hadde noen fremadstormende unggutter med Pål André Helland i spissen.

Ikke mye mål, men mye flaks

I en bedrift kan man ikke drive slik Hødd gjorde. Men Hødd hadde en annen drivkraft. Noe som ville opp og frem. Et blikk for spillet og ro når det koker på tribunen Høddvoll. Sammen med masse flaks så kom Hødd seg til kvartfinalen, og der skulle de møte Haugesund på bortebane. Det lå an til slakt.

Ledet an av Helland og en ivrig Djurdjic, sjokkerte laget fra Ulsteinvik rogalendingene. Haugesund utligner to ganger og det gikk til straffekonk igjen. To spillere som senere skulle bli sentrale i Rosenborg, nemlig Helland og Haugesunds Alexander Söderlund bommet sine forsøk. Men Haugesund bommet igjen og Hødd var klar for semifinale med 7-6 seier. De skulle nå møte Brann, et lag med stolte tradisjoner.

Semi og finale

Hødd spilte i et forrykende tempo og unggutta slo til igjen. Denne gang på hjemmebane. Seieren var ikke til å unngå, Hødd vant 3-1 og var klar for finale mot Tromsø IL på Ullevaal den 25 november.

Stemningen var ekstatisk og til å ta og føle på. Stadion var fullsatt med tilreisende fans fra vest og nord. Med et var Kjell R. Sellin alene på topp og banket inn ledermålet. Kunne virkelig drømmen gå i oppfyllelse? Tromsø IL ville det annerledes og utlignet i 87 minutt. Men igjen var Hødd best fra straffemerket og vant cupfinalen til slutt.

Skal man lykkes må man ha flaks. Det kan hjelpe å ha et fungerende CRM system!